بوگاتی موتورز ویرون و شیرون

توسط

بوگاتی ویرون و شیرون برترین خودورها از نظر سرعت و امنیت در جهان در این مقاله مقایسه می شوند.

 


 


انسان از نخستین روز خلقت تا به امروز در تلاش برای شکستن مرزها و پیشرفت در تمامی عرصه های زندگی خویش بوده است. شرکت بوگاتی از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۰۹ در فرانسه تا به امروز که تحت مدیریت شرکت آلمانی فولکس واگن در آمده است،در حال پشرفت و شگفت زده کردن جهانیان است.

به همین دلیل در این مطلب به مقایسه ی دو سوپر اسپرت ویرون و شیرون سریع ترین خودرو در جاده های جهان می پردازیم.

با گروه فنی دالینو همراه باشید.

برای مقایسه بوگاتی شیرون با بوگاتی ویرون از  طراحی ظاهری می‌توان گفت که نکات  اصلی مثل جلو پنجره به شکل نعل اسب، چراغ های جلویی باریک، در موتور به شکلروی شکل، ورودی‌های هوای جلویی و جانبی و فرم کلی تخت و چسبیده به زمین در هر دو خودرو تقریبا ثابت و بدون تغییر مانده است. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سیستم های استفاده شده در این خودرو مدرن‌تر و زیباتر طراحی شده است.

در ادامه به بررسی این دو خودرو می پردازیم با ما همراه باشید


 


برای مطالعه ی مطالب آموزشی به مجله ی دالینو مراجعه کنید


مقایسه ی ظاهری بیرون

 

بوگاتی شیرون از هرلحاظ چه ظاهری و چه فنی کاملا الهام گرفته از ویرون است. انحنای بسیار جذاب که دور پنجره‌ی کناری را گرفته است اشاره‌ای واضح به خودروی تیپ ۴۶ دارد، این در حالی است که چین عبور کرده از مرکز به جلو و عقب خودرو از بوگاتی تیپ ۵۷SC آتلانتیک مربوط به دهه‌ ی ۱۹۳۰ الهام گرفته‌شده است. جدای از این، استایل خودرو به‌طور مشخصی از آئرودینامیک تأثیر پذیرفته است، حتی چراغ‌ های جلو به‌ منظور رساندن هوای خنک به ترمزهای بسیار بزرگ جلو به‌ صورت تورفته طراحی‌ شده‌اند.

درحالی‌ که ویرون طراحی ۱۷ ساله‌ ای به همراه دارد، بااین‌ حال ظرافت‌ های شگفت‌ انگیزی دارد. طراحی آن فهمیده و کلاسیک است و هنوز هم قسمت‌ های کوتاه و ضخیم در آن دیده می‌ شوند، به‌ ویژه حول قوس‌ های عقبی که قدرت زیادی را در خود نهفته‌ اند.



طراحی کابین

کابین ویرون هنوز هم در عین ساده بودن طراحی خیره‌ کننده ای دارد. به نظر می‌ رسد که طراحی داخلی شیرون در سطح دیگری قرار دارد. جزئیات زیبا همه‌ جا به چشم می‌خورند، از صندلی‌ های چرمی شیک گرفته تا فرمان خودرو که جای ایربگ فیبر کربنی را برای اولین بار در جهان به نمایش می‌ گذارد.

ظرافت‌های خودرو در داخل کابین بسیار چشمگیر هستند. انحنایی که از بالای پنجره‌ی جلو شروع‌ شده، به‌ صورت وارونه از بین صندلی‌ ها عبور کرده و درست به کنسول مرکزی رسیده و سیستم‌های تهویه و گرما را در آغوش گرفته است. در جلوی دیدگان راننده نیز سرعت شماری به چشم می‌خورد که تا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت درجه‌ بندی‌ شده است.

 

 

شیرون روی رینگ‌ های غول‌آسای ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب قرارگرفته است. تایرهای هیولای عقب ۳۵۵ میلی‌ متر پهنا دارند و ادعا می‌شود که برای تعویض آن‌ ها باید هزینه‌ ی کمتری پرداخت. این چرخ‌ های عظیم‌الجثه با سیستم چهارچرخ متحرک ترکیب می‌ شوند، سیستمی که برای تضمین عملکرد خودرو ضروری است.

فضای داخلی ویرون مملو از فیبر کربن می باشد. شاسی این خودرو که از گونه‌ های موتور اسپورت مشتق شده استحکامی باورنکردنی دارد. این موضوع تنها درباره‌ی ایمنی سودمند نیست، بلکه سواری و فرمان پذیری خودرو هم سود می‌برند زیرا شاسی باعث می‌شود که سیستم تعلیق کارایی بالاتری داشته باشد. شاسی شیرون نیز در اصول بسیار شبیه ویرون است اما طراحی جدید قوی‌ تر است.

 



سیستم ترمر برای متوقف کردن سریع ترین ها

 

تکنولوژای که برای ترمز شیرون  بکار می‌رود بسیار جذاب و توجه برانگیز است. با استفاده از دیسک‌های ترمز کربن سرامیک بزرگ، شیرون ۱۹۹۵ کیلوگرمی به ۳۱٫۳ متر نیاز دارد تا از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صرعت صفر  برسد.خوب است  بدانید استاندارد مرسوم برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت حدود ۵۵ متر است.

موتور شیرون همانند ویرون ۸ لیتری، چهار توربو و ۱۶ سیلندر است! نمی‌توان گفت که همان پیشرانه است و تفاوت‌هایی وجود دارد. توربوهای کاراتر، میل‌ لنگ سبک‌ تر و اگزوز تیتانیوم جدید کمک می‌کنند که گازهای خروجی زودتر خارج شوند. همه‌ی این موارد کمک می‌کنند تا نیروی عظیم ۱۴۷۹ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متری تولید شود. گیربکس ۷ سرعته ی دوکلاچه ی شیرون بالاترین پرفورمنس موجود در بین خودروهای مسافری را ارائه می‌دهد و کمک می‌کند تا همه‌ی گشتاور به جاده انتقال یابد.



سرعت صفر تا صد شیرون سریع ترین خودرو جهان

 

کمتر از ۲٫۵ ثانیه طول می‌کشد تا شیرون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، حداکثر سرعت این ابر خودرو نیز به ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این “محدودیت برای سفرهای جاده‌ای” یک محدودیت ضروری است زیرا لاستیک‌های سفارشی میشلین برای تاب آوردن در برابر فشارهای موجود در چنین سرعت‌هایی به تقلا می‌افتند. ویرون بدون داشتن چنین محدودیت‌هایی به حداکثر سرعت ۴۴۲٫۵ کیلومتر بر ساعت دست‌یافته است.

ویرون در زمان عرضه ۹۸۷ اسب بخار قدرت داشت و همین قدرت برای شتاب صفرتا صد کیلومتر ۲٫۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعتی کفایت می‌کرد. آخرین ورژن بوگاتی ویرون “سوپر اسپورت” نامیده شده که ۱۱۸۴ اسب بخار قدرت داشته و به رکورد جهانی حداکثر سرعت ۴۳۱٫۳ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

 

 


 

 

 

 

برای تعویض فوری روغن و خدمات سرویس دوره ای به دالینو مراجعه کنید.

منبع:

www.topspeed.com

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.