تست پمپ بنزین

توسط

پمپ بنزین خودرو، سوخت را از باک به موتور و سیستم سوخت رسانی انتقال می دهدو در دو نوع دستی(مکانیکی) و برقی می باشد.کمبود سوخت داخل باک می تواند موجب داغ کردن پمپ بنزین شود.

 

خرابی پمپ بنزین زمان و مکان خاصی ندارد و این موضوع می تواند باعث شود شما در بدترین شرایط و زمان به علت خرابی پمپ بنزین در خیابان گیر کنید و جز تعویض آن و یا بکسل کردن خودرو راه دیگری ندارید.یکی از نکات مهم و حائز اهمیت در رابطه با خرابی پمپ بنزین ناگهانی بودن آن است و راننده خودرو از قبل  نمی تواند متوجه خرابی آن شود.به همین علت ناگهان در حال راندگی خودرو خاموش می شود و و باید تعویض شود.

 

وظیفه ی پمپ بنزین

برای انتقال سوخت از باک بنزین که در زیر خودرو قرار دارد به موتور نیاز به یک ارسال کننده سوخت داریم که پمپ بنزین این وظیفه را انجام میدهد.این پمپ ها می توانند به صورت مکانیکی باشند که به وسیله ی موتور فعالیت میکنند و یا به صورت الکتریکی می باشند که بیشتر پمپ بنزین های مورد استفاده در خودروهای متفاوت امروزی برقی می باشند و اکثرا در داخل باک قرار دارند.

مزایای قرار گرفتن پمپ بنزین در داخل باک:

کاهش صدا و خنک کاری پمپ بنزین توسط سوخت می باشد.

مراقبت از پمپ بنزین

بعد از گذشتن زمان زیاد و رسیدگی نکردن به پمپ بنزین ،پمپ بنزین هم خراب می شود.برای جلوگیری از خراب شدن زود رس پمپ بنزین، با چراغ بنزین روشن رانندگی نکنید زیرا موجب داغ کردن آن می شود و همچنین به صورت منظم صافی بنزین خودرو را تعویض کنید تا در صورت گرقتگی به پمپ بنزین فشار وارد نشود.

 

مرحله ی اول : علائم آسیب دیدن پمپ بنزین

 

کاهش قدرت موتور:

 

در صورت ضعیف شدن پمپ بنزین و کاهش فشار آن نتیجتا قدرت موتور کاهش پیدا می کند.

 

 

خاموش شدن خودرو:

ضعیف شدن پمپ بنزین موجب افزایش مصرف قدرت الکتریکی می شود.این موضوع موجب آسیب دیدن رله ی پمپ بنزین می شود و در نهایت باعث خاموش شدن موتور می شود.

 

روشن شدن چراغ چک

 

افت فشار در پمپ بنزین موجب روشن شدن چراغ چک می شود.

 

قبل از انجام عملیات زمان بر عیب یابی پمپ بنزین ما باید به سراغ صافی بنزین برویم زیرا یکی از عوامل اصلی ضعیف کار کردن پمپ بنزین است .ابتدا باید توجه کنیم که در خودرو های به روز فیلتر بنزین در داخل باک به همراه پمپ بنزین می باشد که همراه با پمپ بنزین سرویس می شود.اما در بعضی از خودرو ها صافی بنزین در کنار باک قرار دارد و تقریبا هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر تعویض می شود.البته زمان تعویض در دفترچه ی خودرو  ذکر شده است.

محل قرار گرفتن اکثر پمپ بنزین ها زیر صندلی عقب داخل باک می باشند که توسط در پوش داخل اتاق قابل دسترسی می باسند.

بعد از انجام عملیات گفته شده به سراغ تست پمپ بنزین می رویم.

 

تست صدا:

آزمایش صدا اولین عملی است که باید انجام دهیم .پس از باز کردن سویچ باید صدای پمپ بنزین را بشنوید در غیر این صورت متوجه می شویم که پمپ کار نمی کند .

تست آمپر پمپ بنزین:

ترمبنالهای مثبت و منفی ترمینال پمپ را به آمپر متر وتصل می کنیم  آمپر استاندارد هر خودرو توسط دفترچه راهنما ذکر شده است.آمپر بالاتر از مقدار ذکر شده در دفترچه نشان دهنده ی نقص در پمپ می باشد.

تست ولتاژ پمپ:

مولتی متر را در قسمت انداره گیری ولتاژ تنظیم کرده و مثبت را به سیم مثبت ترمینال پمپ و منفی را به منفی ترمینال پمپ وصل می کنیم.اگر ولتاژ ۱۲ را نشان داد پمپ خراب است و نیاز به تعیض دارد .و در غیر این صورت به سراغ تست باقی قسمت های الکتریکی می رویم.

تست فشار پمپ بنزین:

در اکثر خودرو های روی ریل سوخت زیر کاپوت محلی برای تست فشار در نظر میگیرند.با فشار سنج این فشار رااندازه می گیریم که مقدار ۳۰-۸۰ psi مقدار معمول آن می باشد که فشار کمتر از این مقدار نشان نقص در پمپ بنزین می باشد.

 

تست های ذکر شده در این مقاله برگرفته از سایت your mechanic  می باشد.

 

ممکن است بپسندید

3 نظر
  1. سعید اکبری 1 ماهپیش
    پاسخ

    باسلام
    مقاله شما بسیار عالی و کاربردی بود در مورد تست پمپ بنزین .
    بسیار متشکرم

    • علی قربانی 1 ماهپیش
      پاسخ

      تشکر از همراهیتون.

  2. مونیخ سرویس 2 هفتهپیش
    پاسخ

    پستتون خیلی عالی بود ، ممنون از پست خوبتون !!

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.