تست تصادف خودروها چگونه انجام می شود؟

توسط

بررسی آزمایش­ های موسسه­ های ایمنی جهان

 

در Euro NCAP چه بر سر خودروها می­ آید؟

 

بر اساس گزارش موسسه بهداشت جهانی، از هر ۶ میلیون نفری که سالانه به دلیل انواع تصادف­ ها و زخم ­های ناشی از آن می­میرند، دست کم ۲۰ درصد به صورت مستقیم به دلیل صدمه­ های ناشی از تصادف رانندگی جان خود را از دست می­دهند. به عبارتی، هر سال ۱٫۲۵میلیون نفر در جاده ها جان می­دهند و به همین دلیل، بسیار منظقی است که برخی از مشتری­های صنعت خودرو، هنگام خرید یک مدل جدید بیش از هر چیز به ایمنی و ستاره­های مخصوص آن که از سوی موسسه­های گوناگون به خودرو داده شده است، توجه کنند، البته مردم فقط به همین ستاره­ها و امتیازها توجه می­کند و بیشتر از آنها فرآیند دریافت هر کدام از این ستاره­ها را نمی­دانند. شما می­دانید تفاوت یک خودروی چهار ستاره با یک خودروی پنج ستاره در چیست؟ ما در این شماره قصد داریم آزمایش­های موسسه ایمنی Euro NCAP را بررسی کنیم.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programmed) یک موسسه غیردولتی (NGO) متخصص در بررسی و تحلیل سیستم­ها و ویژگی­های ایمنی خودروهای موجود در اروپا است که در سال ۱۹۹۷از سوی آزمایشگاه تحقیقات حمل و نقل برای وزارت ترابری انگلستان تاسیس شد. البته این موسسه اکنون از سوی کمیسیون اروپا و هفت دولت اروپایی حمایت می­شود و مانند همتای امریکایی خود، چندین آزمایش تصادف گوناگون دارد که بر اساس نتیجه آن­ها، میان ایمنی یک خودرو را بررسی می­کند. اکنون
می­خواهیم هر یک از این آزمایش­ها را بررسی کنیم.

 

آزمایش برخورد با عابر پیاده شامل سه تست گوناگون می­شود که در هر کدام آنها، خودروی مورد آزمایش با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت با اجزای مختلف یک آدمک برخورد می­کند.

 

 

 

برخورد از جلو

آزمایش “Frontallmpact” بر اساس یک تست اولیه توسعه داده شده که از سوی کمیته اروپایی ایمنی خودروهای تقویت یافته (EEVC-sC) ساخته شده بود. در این آزمایش، خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت با یک مانع برآمده از کف محل آزمایش برخورد می­کند.

این مانع از یک حالت لانه زنبوری ساخته شده از آلومینیوم در جلوی خود بهره می­برد و در واقع شبیه­سازی یکی از پرتعدادترین تصادف­های جهان، یعنی زمانی که دو خودرواز رو به رو با هم برخورد می­کنند است. از نظر فنی، فقظ ۴۰ درصد از قسمت جلوی خودرو با این مانع برخورد می­کند و درون خودرو، یک آدمک (dummy) مذکر به عنوان راننده می­توانند این آزمایش را با موفقیت پشت سر بگذارند، آن­هایی هستند که هیچ نفوذی به اتاقک شان وارد نشود. همچنین نیروی وارد شده به دو سرنشین نیز محاسبه می­شود.

موسسه Euro NCAP از سال ۲۰۱۵ یک آزمایش برخورد از جلوی دیگر نیز معرفی کرده است که در آن، خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به یک مانع بسیار مستحکم به نوعی پرتاب می­شود و غلت می­خورد. صندلی راننده و سرنشین عقب با دو آدمک مونث پر شده­اند و اگرچه نسبت به دیگر آزمایش برخورد از جلو در سرعت پایینتری انجام می­شود. اما پیچیدگی بیشتری دارد و نیازمند ایمنی بهتری است. نیاز به کمربندهای ایمنی در این نوع آزمایش بسیار حس می­شود و فقط ایمن­ترین خودروها می­توانند امتیاز کامل آن را کسب کنند.

 

 

 

 

برخورد خودرو به خودرو از کنار

آزمایش Car To Car Side Impact دومین تست مهم این موسسه است و با کمک یک مانع دگردیس­پذیر متحرک (MDB) انجام می­شود و این مانع با سعرت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به در راننده برخورد می­کند و کرامپل زون (نقطه­های تخریب پذیر) آن ۱۵۰۰ میلی متر پهنا و ۵۰۰ میلی­متر طول دارد. مرکز این مانع، قسمت R-Point خودروها را هدف قرار می­کرد که قسمت پایینی صندلی راننده محسوب می­شود. موسسه Euro NCAP وزن این MDB را اعلام نکرده است، اما می­توان گفت این موسسه برای هر کلاس، استاندارد مخصوص خود را دارد میزان محافظت از صدمه­های صندلی راننده با بررسی آدمک درون آن و میزان وارد شدن MDB به بدنه و بخشی از اتاقک خودرو تخمین زده می­شود.

 

 

 

برخورد میله از کنار

این آزمایش که “Pole Side Impact” نام دارد، یکی از خشن­ترین آزمایش­های این موسسه اروپایی است و از آن برای تخمین میزان صدمه­های وارد شده به سر راننده استفاده می­شود. تا پیش از سال ۲۰۰۹، این آزمایش فقط به عنوان یک امتیاز اضافه برای آزمایش برخورد از کنار مطرح بود، اما چند سالی است که این آزمایش به صورت مستقل و ضروری اجرا می­شود و در آن افزون بر صدمه بر سر، میزان صدمه­های وارد شده به دیگر اجزای بدن راننده نیز محاسبه خواهد شد.

در این آزمایش، کنار خودرو با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت با یک میله بسیار محم و باریک برخورد می­کند و نتیجه آن، از بین رفته بخش زیادی از پیکره کلی خودرو است. اگر خودرو مجهز به کیسه­های هوای محافظت کننده از سر راننده نباشد، امتیازی دریافت نمی­کند زیرا چنین خودرویی می­تواند در یک تصادف واقعی در این شرایط، باعث کشته شدن راننده یا در بهترین حالت، صدمه­ای جدی و شدید به او شود.

 

 

 

    در برخورد میله از کنار، کنار خودرو با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت با یک میله بسیار محکم و باریک برخورد می­کند.

 

برخورد عابر پیاده

از آنجایی که تمام تصادف­های خودرویی جهان تنها شامل دو یا چند خودرو نمی­شود و گاهی عابرین پیاده هستند که صدمه می­بینند، آمایش برخورد عابر (Pedestrian Impact) باهدف تخمین میزان این صدمه­ها طراحی شده است.

این بخش از آزمایش­های ایمنی تبدیل به یکی از مهم­ترین و اساسی­ترین آزمایش­ها برای سنجش میزان ایمنی خودروها شده است و موسسه Euro NCAP هم با دقت آن را پیگیری می­کند.

این آزمایش در واقع شامل سه بخش گوناگون می­شود که در هر کدام از آنها، خودروی مورد
آزمایش با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت با اجزای مختلف یک آدمک برخورد می­کند. این آزمایش­ها
Uppet Leg Form, Leg Form و Head Form نام دارند. در آزمایش نخست، میزان برخورد سپر جلو با قسمت پایینی پا و زانوی عابر پیاده تخمین زده می­شود و در آزمایش دوم، شیوه برخورد کاپوت و لبه­های آن با عابر و قسمت بالایی پا و کمر او بررسی خواهد شد. سومین آزمایش نیز مربوط به برخورد مرتفع­ترین قسمت­های یک خودرو با بالاتنه و سرعابرهای پیاده است و به همین دلیل، بیش­ترین اهمیت را در بین سه آزمایش دارد.

 

 

 

 

 

آزمایش­های دیگر

به جز چهار آزمایش اصلی که با هم آن را مرور کردیم، موسسه Euro NCAP چندین روش دیگر هم برای تخمین میزان ایمنی خودروها دارد. برای نمونه، این موسسه با استفاده از صندلی­های مخصوص کودکان ISOFIX، میزان صدمه­های احتمالی آنها را بررسی می­کند و هر خودرویی که به یادآورهای کمربند ایمنی صندلی­ها یا هر نوع دستگاه محدود کننده سرعت مجهز باشد، امتیازهای بیشتر خواهد گرفت. در این بخش به سراغ آزمایش­های فرعی Euro NCAP خواهیم رفت.

 

آزمایش ESC

موسسه Euro NCAP این آزمایش را که کوتاه شده عبارت Electronic Stability Control است، در سال ۲۰۱۱ آغاز و سیستم­های فعال ایمنی را به عنوان یکی از بخش­های مهم هر خودرو معرفی کرد. هنگام آزمایش سیستم­های کنترل الکترونیکی پایداری خودرو، این موسسه میزان فرمان­پذیری و انحراف خودرو را با قرار دادن آن در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت و چرخش ناگهانی ۲۷۰ درجه­ای فرمان خودرو تخمین می­زند. البته از آنجایی که از سال ۲۰۱۴ قراردادن سیستم ESC به عنوان تجهیزات استاندارد و یک رکن الزامی برای تمامی خودروهای فروخته شده در اروپا شناخته شد، این آزمایش دیگر در موارد اصلی Euro NCAP قرار ندارد و از سال ۲۰۱۶ نیز به خودروهایی که به این سیستم مجهز باشند، امتیاز اضافه نمی­دهد.

 

Euro NCAP چندین روش هم برای تخمین میزان ایمنی خودروها دارد. برای نمونه، این موسسه با استفاده از صندلی­های مخصوص کودکان ISOFIX میزان صدمه­ های احتمالی آنها را بررسی می­کند.

آزمایش های AEB بین شهری:

امروز بیشتر خودروسازها سیستم Automatic Emergency Braking یا ترمز خودکار اضطراری را دز خودروهای لوکس و مرغوبشان قرار می­دهند. به همین دلیل، موسسه EuruNCAP تصمیم گرفته آزمایشی بر اساس با این سیستم در برنامه­های خود قرار دهد. این آزمایش شامل قراردادنخودرو در سه موقعیت متفاوت می شود که در اولی، خودرو با سرعت هایی بین ۳۰ تا ۸۰ کیلومتر به سوی یک خودرو پارک شده حرکت می کند، در آزمایش دوم خودروی مورد نظر در حال حرکت به سمت خودرویی با سرعت مشابه، اما کمی آهسته تر است و در آزمایش سوم خودروی مورد آزمایش در حال تعقیبیک خودرو با سرعت مشابه است که از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، شروع می کند به ترمز گرفتن. تنها سیستم هایی که بتوانند بدونهیچ برخوردی هر سهآزمایش را پشت سر بگذارند، بالاترین امتیازها را می گیرند. در صورت برخورد نیز باید میزان خسارت و صدمه های هر تصادف شناسایی شود و بر اساس آنها، امتیازها داده می شود.

 

آزمایش AEB درون شهری

این آزمایش که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، ارزیابی می کند که چگونه خودروهای مجهز به این سیستم می توانند در سرعت هایی بین ۱۰ تا ۵۰ کیلومتر هنگام برخورد باعقب یک خودروی دیگر، ترمز کنند. باز هم بیشترین امتیازها به خودروهایی تعلق می گیرد که در تمام سرعت های آزمایش شده بتوانند برخوردی نداشته باشند، اما در صورت برخورد نیز، امتیازها بر اساس میزان برخورد، بهخودروی مورد نظر اعطا می شود.

 

آزمایش AEB عابر پیاده

سومین آزمایشی که سیستم­های AEB را بررس می­کند، مربوط به عابرهای پیاده است و در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است. موسسه Euro NCAP برای این بخش سه آزمایش گوناگون در نظر گرفته است که در هر یک اگر سستم ترمز اتوماتیک اضطراری به خوبی عمل نکند، مرگ عابر پیاده را به همراه خواهد داتشت. در دو آزمایش اول، آدمکی از یک انسان بالغ از هر دو طرف راننده در قسمت جلو، به سمت خودروی ورد آزمایش باید بتواند در موقعیتی که در حال بخورد با آدمکی از یک کودک در حال پیاده شدن از یک خودروی پارک شده است، خود را متوقف کند. البته سیستم­های AEB نمی توانند در تام موقعیت ها امتیاز کامل را دریافت کنند و به همین دلیل، موسسه Euro NCAP هنگام در نظر گرفتن امتیازهای این بخش، به خودروهایی که در قسمت جلوی خود، طراحی مناسب و محافظت کننده از عابر پیاده داشته باشند، امتیاز بیشتری می دهد.

Euro NCAP به خودروهایی که مجهز به سیستم بررسی نقاط کور، تارمز اضطراری و دیگر سیستم­های کمک­رسان باشند، امتیازهای بیشتری می­دهد.

 

سیستم­های ایمنی فعال پیشرفته

موسسه Euro NCAP همچنین به خودروهایی که مجهز به سیستم­های بررسی نقطه کور، نگهدارنده خطوط، هشدار سرعت غیرمجاز، ترمز اضطراری، تماس خودکار با فوریت­های جاده­ای و پزشکی و دیگر سیستم­های کمک­رسان و هشدار دهنده باشند، امتیازهای بیشتری می­دهد.

 

 

 

 

 

 

منبع:EURO NCAP

مجله ی خودرویی پایش

 

 

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.