احتمالا تا بهحال فیلم های تست تصادفات بعضی از خودروها را دیدهاید. خودروهایی که در محیط مخصوصی با سرعتی مشخص به مانع برخورد میکنند. موسسات مختلفی در سراسر جهان هستند که این تستها را انجام میدهند. یکی از مشهورترین این موسسات یورو انکپ است. برای آشنایی بیشتر با یورو انکپ، با ما همراه باشید.
یورو انکپ چیست؟
یورو انکپ (Euro NCAP) یکی از موسسات معتبر جهانی است که هرساله، ایمنی تعداد قابل توجهی از خودروهای داخل اروپا را ارزشیابی میکند. برای سنجش ایمنی خودروها، تستهای تصادف انجام میشود تا با کارشناسی و تحلیل اطلاعات به دست آمده، از میزان صدمه به آدمکهای مصنوعی و اتومبیل، بتوان ایمنی اتومبیلها را ارزیابی کرد.
پیشینهی این موسسه به سال ۱۹۹۷ میلادی برمیگردد. موسسهی یورو انکپ در شهر بروکسل بلژیک و توسط لابراتوار تحقیقاتی وسایل نقلیه تاسیس شد. یورو انکپ مخفف عبارت European New Car Assessment Programme و به معنی “برنامهی ارزیابی خودروهای جدید اروپایی” است.
هر خودرو بسته به یکی از کلاسهای سواری، ون، آفرود، پیکاپ و … مورد ارزیابی قرار میگیرد. با توجه به میزان آسیب دیدگی آدمکهای تست تصادف، امتیازی داده میشود. در گزارش مکتوب خودرو در سایت یورو انکپ، ایمنی خودرو بهطور دقیقتر شرح داده میشود. در طول این سالها از تاسیس موسسه یورو انکپ، قوانین و استانداردها برای ارزشیابی ایمنی خودروها بالاتر رفته و امروزه برای سنجش ایمنی خودروها، ۴ تست تصادف انجام میشود که عبارتند از :
۱- برخورد از رو به رو
۲- برخورد جانبی
۳- ایمنی سرنشینان
۴- ایمنی عابر پیاده
حداکثر ایمنی هر خودرو، ۵ ستاره است. خودروهایی که در این آزمون ۵ ستارهی زرد رنگ کامل را دریافت میکنند به عنوان خودروهای ایمن با فناوریهای روز و مجهز به سامانههای کمکی مثل ترمز اضطراری خودکار، سنسور و کیسههای ایمنی هوا محسوب میشوند. خودروهایی که تنها یک ستاره دارند، یعنی خودروهایی با ایمنی حداقل هستند.
سیستم امتیازدهی پنج ستارهای برای کمک به خریداران خودروها، خانوادهها و تجار توسط موسسه Euro NCAP برای مقایسه آسانتر خودروها و کمک به انتخاب ایمنترین انتخاب برحسب نیاز ایجاد گردیده است.امتیازدهی ایمنی برحسب یک سری تستهای طراحی و اجرا شده توسط موسسه ایمنی اروپا یوروانکپ تعیین میگردند.تستهای فوق در قالبی ساده، سناریوهای مهم تصادفهای واقعی که باعث آسیب جدی و یا کشته شدن افراد در جادهها شده را ارائه میکنند.با وجود این که امتیاز واقعی یک خودرو در دنیای واقعی قابل دستیابی نیست؛ اما ارتقای خودروها و تکنولوژیها در سالهای گذشته در این زمینه و بکارگیری و تدوین استانداردهای بالای ایمنی نشان دهنده مزیت این کار برای مشتریان خودروها در اروپا و جامعه میباشد.
هر چه ستاره بیش تر، بهتر!
ستارههای ایمنی بازتابی از چگونگی عملکرد خودرو در تست های موسسه ایمنی اروپا EURO NCAP میباشند؛ همچنین تحت تاثیر تجهیزات ایمنی که توسط سازنده آن خودرو در بازارهای مختلف عرضه میکند میباشد. بنابراین تعداد زیادتر ستاره نه تنها نشان دهنده¬ی نتیجه خوب تست¬ها می¬باشد، بلکه نشان دهنده آمادگی حضور آن خودرو برای همه مشتریان در بازار اروپا است.
امتیازدهی ستارههای ایمنی تحت تاثیر پیش نیازهای قانونی است و همه خودروهای جدید الزامی برای انجام تست این موسسه ندارند. خودرویی که حداقل پیش نیازهای قانونی را طی کرده باشد واجد شرایط کسب ستاره اجباری نخواهد بود.
این امر همچنین به این معنی است که خودرویی که امتیاز پایینی گرفته لزوماً غیرایمن نیست؛ ولی به اندازه رقبایی که مورد تست قرار گرفتهاند نیز ایمن نمیباشد.
با بررسی نتایج تکنولوژیهای قدیمیتر سیستم امتیازدهی ۵ ستارهای با اختراعات جدید نیز مرتباً هماهنگ میشود.
این به این معنی است که تستها به صورت دورهای بروزرسانی میشوند، تستهای جدید به سیستم اضافه میشوند و درجههای ستارهها بازتنظیم میشوند.
به همین دلیل سال انجام این تستها برای هر خودرو نیز مهم است.
آخرین رده بندی ستارهای همیشه دقیقترین است
آخرین رده بندی ستارهای همیشه دقیقترین است و مقایسه سالهای مختلف وقتی درست هستند که تغییرات رویه امتیازدهی کوچک باشند.
به تازگی دارا بودن تکنولوژیهای جلوگیری از تصادف به طور چشمگیری معنی ستارهها تغییر داده است.
خودرویی با دو نتیجه متفاوت؟!
از سال ۲۰۱۶ میلادی بعضی از خودروها دارای دو عدد امتیازدهی ستارهای شدند.
امتیازدهی اول یا همان EU28 براساس کمترین تجهیزات و سطح ایمنی است که از یک خودرویی که در اروپا به فروش میرسد انتظار میرود.
تمامی خودروهایی که توسط موسسه ایمنی اروپا امتیازدهی میشوند این استاندارد را دارا خواهند بود.
امتیازدهی دوم نیز خودروهایی است که برای آنها ” پکیج ایمنی ” سفارش داده شده است که سطح ایمنی خودرو را ارتقا خواهد بخشید.
بنابراین امتیازدهی دوم مربوط به خودرویی است که پکیج ایمنی بر روی آن نصب شده باشد.
تمامی خودروها این امتیازدهی دوم را دارا نیستند، ولی وقتی وجود داشته باشد به مشتری مزیت وجود این امکانات اضافه شده را با ستارههای بیشتر گوشزد خواهد نمود.