تجربه رانندگی با اولین موتور سیکلت برقی ایرانی
ای – ران پاک
موتور سیکلت های برقی جای خود را در حمل و نقل شهری به ویژه در کشورهای پیشتاز در صنعت، بسیار زود پیدا کردند. کاهش هزینه های حمل و نقل و کمک به هوای پاک در کنار پیشرفت باتری های لیتیومی و موتورهای جاروبک قدرتمند باعث شده است موتورهای برقی خیلی زود جای خود را در دل کاربران باز کنند. این موضوع هنگامی بیشتر نمود پیدا میکند که برای این وسیله ها با یک بار شارژ، توان پیمایش ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر با سرعت مناسب و قابل تنظیم ممکن میشود.
استفاده راحت و صرفه اقتصادی این موتور سیکلتها بسیار قابل توجه است. این موتورها برای مسیرهای شهری قابل استفاده هستند و تجرب های تکرار نشدنی را بدون نیاز به پلاک یا گواهینامه، بیدرنگ پس از نخستین استارت موتور به کاربر موتور برقی انتقال میدهد.
دنیای مدرن موتور سیکلت ها
موتور سیکلت برقی یک وسیله نقلیه مدرن است که به وسیله برق شهری شارژ میشود. برقی دریک باتری قابل شارژ ذخیره و سبب به پیش راندن موتورهای الکتریکی موجود در سیستم میشود. کاهش هزینه سوخت، نگهداری قطعه ها و قیمت اولیه بسیار پایین به نسبت مدل های مشابه بنزینی، موارد قابل تاملی است که با آینده حمل و نقل شهری نیز هم سو است. موتور سیکلت های برقی نسبت به مدل های بنزینی صدای کم تری تولید می کنند. اگرچه این موضوع برای بسیاری ممکن است یک مزیت به حساب آید، اما برخی عاشقان موتور سیکلت را راضی نمی کند و به همین دلیل برخی مدل ها دارای یک مکانیزم تولید صدای مصنوعی هستند.
شرکت “جهان رو” با بیش از ۴۰ سال پیشینه فعالیت در رشته های مختلف تولید و توزیع خودرو و موتور سیکلت (تولیدکننده موتور سیکلتهای کاواساکی) به عنوان پیشگام در نوآوری برای نخستین بار اقدام به ارائه وسیله های نقلیه برقی در ایران کرده و امیدوار است با خدمات مناسب و ایجاد بسترهای لازم و همچنین حمایت های دولت و شهرداری ها بتواند با برداشتن قدمی مهم در حفظ محیط زیست و سلامت و شادابی شهروندان، راحتی و ایمنی را در استفاده از خودروهای مدرن و دوست دار محیط زیست فراهم آورد.
در عصر حاضر با توجه به بحران منابع غیرقابل بازگشت مانند نفت و گاز و شدت گرفتن آلودگی های زیست محیطی، طراحان در حوزه های گوناگون به دنبال طراحی و ساخت ابزاری هستند که در آن به جای استفاده از سوخت های فسیلی و آلوده کردن آب و هوا، از منابع تجدیدپذیر و سالم استفاده شود. از این رو در حوزه مهم وسیله های حمل و نقل، شاهد حرکتی جهانی به سوی طراحی و تولید اتوبوس ها، خودروها و موتور سیکلت های برقی هستیم. این حرکت چند سالی است که به شکل جدی در ایران نیز آغاز شده، به گونه ای که نخستین موتور سیکلت برقی ساخت ایران با نام E-Run به وسیله شرکت دانش بنیان “بنا شریف” تولید شده است.
ثبت نام و سفارش سرویس خودرو
ایدهای چهارساله
شرکت “جهان رو” کارهای بزرگی را برای صنعت موتور سیکلت ایران انجام داده است. شرکتی که نماینده برندهای کاواساکی، TVS، باجاج، هیوسانگ، مودناس و … است. “جهان رو” مانند تیم های پایه فوتبال عمل میکند، برندها را وارد ایران میکند و پس از شکوفایی و موفقیت آنها به سراغ برندهای دیگری میرود، مهندسان “جهان رو” در این زمینه فعالیتهای گستردهای انجام دادهاند پس از تحریمها که ژاپنیها با این شرکت قطع همکاری کردند، هندیها نیز امکان داخلی سازی را فراهم ندیدند. با این حال “جهان رو” به دنبال تولید بود. این شرکت حتی برای تولید شاسی، قطعههای پلاستیکی و فلزی برنامهریزی کرده بود، درست خلاف شرکتهای دیگری که این روزها کارهای تولیدی خود را به شرکتهای دیگر میسپارند. تولید سی جی و طرحهای آن به شدت سرسامآور و خطر آفرین است، زیرا به عنوان بیکیفیتترین موتور سیکلت قلمداد میشود. “جهان رو” قالبهایی را برای هیوسانگ تولید کرد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه را متقبل شد و پس از آن موتور سیکلت تغییراتی را تجربه کرد که در ایران عرضه نشد و به ناچار این قالبها کنار گذاشته شدند، در این زمان بود که “جهان رو” به فکر تولید محصولی تمام ایرانی افتاد.
چهار سال پیش که مسئولان “جهان رو” با شرکتهای اروپایی گفت و گو می کردند، سپس تیمی از دانشجوهای دانشگاه های گوناگون تشکیل می شود و ایده تولید کاب اسکوتر نام ای-ران در شرکت “جهان رو” شکل می گیرد. ای-ران در شرکت جهان رو شکل میگیرد. ای-ران چرخهای بزرگ دارد که در جلو ۱۷ و در عقب ۱۶ اینچی است. این موتور سیکلت تغییراتی که دارد، میتواند در کلاس کاب اسکوتر قرار بگیرد. نخستین کاب اسکوتر را هوندا معرفی کرده بود و این موتور سیکلت نیز همانند آن یک کاب اسکوتر، اما در رده برقی ها است. “جهان رو” برای تولید قالب های موتور سیکلت آماده است و مدیراناش در مورد پرینت ۳D صحبت میکنند. در بحث تولید چنین موتور سیکلت هایی در کل دید مسئولان باید به این فضا مثبت باشد و موتور سیکلت را یک وسیله قابل قبول بدانند در نظر بگیرید هنگامی که یک خودروی قدیمی با طراحی ۲۰ سال در گذشته با یک تغییر جزیی مورد توجه بسیاری از مسئولان قرار میگیرد، اما به رونمایی نخستین موتور سیکلت برقی تمام ایرانی توجه ای نمیشود.
تمام کشورهای دنیا از موتور سیکلتهای برقی حمایتهای دولتی صورت میگیرد و ۵۰ درصد مبلغ موتور به صورت یارانه به تولیدکننده پرداخت میشود و بخش دیگر هزینه نیز با کارمزد صفر درصد لیزینگ می شود، اما در ایران بسیاری از سازمانها در زمینه فروش این وسیله ها نگاهی کاسب کارانه دارند. این رویکرد برای فرهنگ سازی مناسب نیست، به این شکل که به نظر میرسد آلودگی هوا برای موتور سوارها مهم نیست. اگر با دید جامعه شناسانه به این موضوع نگاهی داشته باشیم، پاسخ بهتری را در بر خواهد داشت. همیشه جریمه بازدارنده نیست، هنوز با وجود اجباری شدن کلاه ایمنی خیلی از موتور سوارها کلاه ایمنی سرشان نمی گذارند.
پروژه ای-ران تا امروز میلیاردها تومان هزینه داشته است و تاکنون هیچ بازگشت سرمایه ای نداشته و هیچ سازمان و نهادی از این موتور سیکلت حمایت نکرده است. تولید موتور سیکلت برقی هزینه گزافی دارد و نزدیک به ۵۰ درصد هزینهای که برای ای-ران شده است در بخش باتری آن بوده است. دستگاههای مربوط باید حمایت کنند زیرا مشکل آلودگی هواست و هر سال برای دولت هزینههای بالایی را در بر دارد. این پروژه به وسیله معاون علمی ریاست جمهوری به عنوان پروژه کلان ملی شناسایی شده، با این وجود هنوز دو دستگاه از این موتور سیکلت به فروش نرسیده است و این در حالی است که جز برخی آزمایشها در زمینه برق و باتری، این موتور سیکلت تاییدیه آزمایش دیگر را دریافت کرده است.
شرکت بنا شریف در زمینه خودروهای برقی نیز فعال است، اما به دلیل نداشتن کیسه هوا شمارهگذاری آن انجام نشد، این در صورتی است که در اروپا این گونه خودروها نیازی به کیسه هوا ندارند. یک شرکت زمانی که قصد تولید محصولی را دارد، اصلا دوست ندارد کلکسیون درست کند. موتور سیکلت برقی ای-ران امکانات ناوبری پیشرفتهای دارد، توان آن از ۳ تا ۸ کیلووات پیش بینی شده، ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد که ۱۰ درصد آن وزن باتری است. نسخه بعدی این موتور سیکلت نیز در صورت فروش دست خوش تغییرات بسیاری خواهد شد.
تمام قطعه های این موتور سیکلت سفارشی سازی شده است و قطعه آماده و بازاری و … در آن وجود ندارد، طراحی بدنه و فریم به وسیله بنام شریف صورت گرفته، قطعه های دیگر نیز در شرکت های دیگر سفارشی سازی شده، برخی قطعه ها نیز بیرون از شرکت تولید میشوند، اما طراحی آن ۱۰۰ درصد ایرانی است و استانداردهای طراحی متناسب با ایران و کشورهای شبیه ایران در نطر گرفته شده است این موتور سیکلت امکان استفاده دو پک باتری لیتیوم یونی همزمان را دارد که با برق شهری شارژ می شود، هر پک باتری با ۳ ساعت اتصال به برق، امکان پیمایش ۸۰ کیلومتر را دارد و بسیار ایمن است، زیرا خارج از موتور سیکلت هیچ خطری ندارد. ویژگیهای خاص الکترونیکی این مدل به سه بخش تقسیم می شوند که عبارت است از بخش های سخت افزاری و نرم افزاری، بخش حفاظت و شارژ و درایور و هاب موتور.
سیستم ارتباطی آن آنلاین است و میتوان تمام اطلاعات موتور را به صورت یک رکورد مکانی و زمانی روی کارت حافظه ذخیره کرد، حتی پس از گذشت یک سال میتوان نقص های موتور را به شکل یک تاریخچه کامل مشاهده کرد. امکان برقراری ارتباط با موبایلهای اندروید و IOS و حتی ویندوز موبایل را دارد که میتوان انواع تنظیم ها و آپشن ها مانند محدود کردن سرعت و محدود کردن پیمایش با تعریف لوکیشن خاص را در موتور سیکلت برنامه ریزی کرد. مزیت محدود کردن پیمایش مناسب سازمانها یا مرکزهایی است که این موتور را در اختیار موتور سوار قرار می دهند و برای جلوگیری از سرقت یا استفاده شخصی بیرون از محدوده، کارایی خود را از دست داده و خاموش میشود.
باید توجه داشت که ای-ران با تکنولوژی قابل رقابت در سطح محصولات خارجی طراحی شده و ساخت و تولید شاسی، بدنه، بسته باتری و مدار مدیریت و دیگر قطعه های آن به طور کامل داخل کشور انجام گرفته است، پس از این رو باید با افتخار گفت که یکی از به روزترین تکنولوژی های دنیا، یعنی تولید وسیله نقلیه الکتریکی، با همکاری طراحان و صنعتگران ایرانی، بومی سازی شده است.
مطلب مجله دالینو در رابطه با خودرو های برقی
منبع :مجله ی خودرو پایش