همه چیز درباره ی برف پاک کن و نشانه های خرابی برف پاک کن!
بهصورت ساده، برف پاک کن قطعهای مکانیکی الکتریکی بوده که وظیفهی اصلی آن، پاک کردن شیشهی جلو از باران، برف و گرد و خاک می باشد.
البته در شیشهی عقب و چراغهای برخی خودروها هم نصب میشود.
طرحهای اولیهی برف پاککن، کاملاً مکانیکی بودند و توسط یک اهرم در کابین، بهصورت دستی کنترل میشد ولی نمونههای مدرن کاملاً برقی و حتی به آبپاش، گرمکن و سنسورهای تشخیص باران هم مجهز هستند.
تایخچه برف پاک کن
مخترع تیغه برف پاک کن
با وجود سخت بودن رانندگی بدون برف پاک کن در سالهای ابتدایی تولید خودرو، برای اولین بار در سال ۱۹۰۳ طرح تولید برف پاک کن برای امنیت بیشتر رانندگی به ذهن یک خانم مخترع آمریکایی به نام مری اندرسون زد.
نسخه اولیه برف پاک کن
نسخه اولیه برف پاک کن با دو میله فلزی و مقداری مواد پلاستیکی فشرده و یک اهرم که داخل خودرو تعبیه شده درست شد.
با تولید آن نیازی به بیرون آمدن راننده هنگام رانندگی نبود.
راننده با چرخاندن اهرم از داخل اتومبیل شیشه اتومبیلش از برف و باران پاک میکرد.
اجزای تشکیلدهندهی برف پاککن
نمونههای موجود در خودروهای مونتاژی ایران، چندان پیچیده نیستند و فقط از چند قطعه تشکیل شدهاند.
دو قطعهی مکانیکی برای کار برف پاک کن دخالت دارند.
- ترکیب موتور برقی و چرخدندهی کرمی (Worm)؛ تأمین نیرو
- مجموعه رابط مکانیکی؛ انتقال نیرو
- تیغههای پاککننده
- آب پاش
- سنسورهای اپتیکال در نمونههای مدرن
تیغههای برف پاککن
تیغههای برف پاک کن را میتوان مانند انتهای یک تِی تصور کرد.
در سطح هر تیغه، پوشش لاستیکی قرار داده شده است تا آب، برف یا دیگر موارد روی شیشه به کنار زده شود.
زمانی که تیغه جدید باشد، لاستیک روی آن تمیز، بدون شکاف و بریدگی است و حرکت رفت و برگشتی روی شیشه، روان و بدون لک گذاشتن و خط زدگی انجام میشود.
پس از گذشت زمان، لاستیک تیغهها بریدگی و شکاف پیدا میکند و معمولاً مقداری گرد و خاک روی آن انباشته میشود.
در این زمان، حرکت تیغهها روی شیشهی جلو، روان نیست و لک زدگی کاملاً مشخص خواهد بود.
برای جلوگیری از این اتفاق، نصب پوشش روی تیغهها در فصول گرم سال و شستن آنها با مایع تمیزکننده پیش از استفاده توصیه میشود.
انواع تیغه برف پاک کن
برف پاک کن با تیغه معمولی
برف پاک کن با تیغه معمولی، ساخته شده از پلاستیک فشرده است و با تابش خورشید و تغییر شرایط آب و هوایی، بافت خود را از دست میدهد، سفت و خشک شده و در نهایت ترک خورده و پاره میشود.
عمر این نوع برف پاک کن بسیار کوتاه است و شما به اجبار باید بعد از مدت زمانی کوتاه، آن را تعویض کنید.
برف پاک کن با تیغه ژلهای
در مقابل برف پاک کن معمولی، برف پاک کن ژلهای قرار دارد.
ژلهای سیلیکون ساخته شده و عملکرد بهتری به نوع پلاستیکی دارد.
برف پاک کن ژلهای، به خوبی به شیشه میچسبد و شرایط مساعدتری برای شیشه اتومبیل فراهم میکند.
ژله ای موجب بهبود دید راننده در هنگام رانندگی در باران میشود.
عمر برف پاک کن ژلهای، بیشتر از نوع پلاستیکی می باشد.
در صورت تابش آفتاب و تغیر شرایط جوی، ساختار اولیه خود را از دست نمیدهد.
طرحهای حرکت برف پاککن
در اغلب خودروها، طرح سادهی حرکت رفت و برگشتی تیغهها به یکطرف است.
محور دوران یک تیغه در سمت راننده و دیگری در مرکز شیشه قرار گرفته است.
طرح دیگر، تیغهی تک و مرکزی مرسدس بنز است؛ در این مدل ، یک تیغهی مرکزی حرکت رفت و برگشتی دورانی یا M شکل است.
از طرحهای دیگر میتوان به تیغههای مخالف چپ و راست، پانتوگراف اتوبوسها، سه تیغهی کامیونها و دو تیغه با اتصال سقفی خودروهای نظامی اشاره کرد.
علائم خرابی برف پاک کن خودرو چیست؟
از کار افتادن
کار نکردن برف پاک کن میتواند دلایل بسیاری داشته باشد. پارگی سیم، سوختن موتور، خرابی فیوز و اتصالی در سیستم برف پاک کن از دلایل کار نکردن آن است.
ممکن است زمانی خودرو را تمیز کردید و یا در هنگام پولیش ماشین، در اثر جابجا کردن برف پاک کن، دسته آن را شکسته باشید و یا سیم اتصال آن قطع شود.
بهتر است قبل تعویض برف پاک کن، با یک تعمیرکار خودرو مشورت کنید تا مشکل را بررسی کند.
به سختی روی شیشه حرکت میکند
گاهی ممکن است به دلیل وجود مشکل در موتور برف پاک کن، حرکت تیغهها با اختلال مواجه شوند. در صورت وجود مشکل در پایههای موتور برف پاک کن، تیغهها یا زیادی شل و یا زیادی سفت حرکت میکنند.
صدای ناهنجار روی شیشه حرکت میکند
این مشکل به کهنه بودن برف پاک کن برمیگردد.
وقتی که برف پاک کن قدیمی و کهنه شده، زمانی که روی شیشه حرکت میکند، صدایی ناهنجار جیر جیر میدهد.
این صدا به شدت آزاردهنده است و برای رفع آن باید تیغههای برف پاک کن را تعویض کنید.
آب پاشش کار نمیکند
از دیگر مشکلاتی که برای برف پاک کن خودرو بوجود میآید، کار نکردن آب پاش برف پاک کن است. در ادامه مشکلات آب پاش برف پاک کن را بررسی خواهیم کرد.