وایر چیست و نقش آن در خودرو چیست؟
سیستم برق خودرو متشکل از بخش هایی، چون باتری، دینام، کویل، دلکو، وایر و شمع است که وظیفه تولید، تقویت و انتقال الکتریسیته برای ایجاد احتراق سالم را بر عهده دارد.
حساسیت سیستم الکتریکی خودرو به اندازهای زیاد است که تداخل در این سیستم میتواند ایرادهای متنوع و دشواری، چون عدم استارت خوردن، بد کار کردن، دود کردن، سکته موتور، افزایش مصرف سوخت، افزایش آلایندگی و … را به همراه آورد.
انجام صحیح فرایند احتراق به چه عواملی بستگی دارد؟
انجام صحیح فرایند احتراق در موتورهای درون سوز به عوامل زیادی وابسته است.
این عوامل میتوانند بر روی کیفیت آن تأثیر مستقیمی داشته باشند.
موتور خودروها برای انجام احتراق با مکش هوا، متراکم کردن آن و ترکیب سوخت با هوا بخشی از این فرایند را انجام میدهد.
بخش پایانی جریان برقی است که باعث ایجاد جرقه و در نهایت احتراق در داخل موتور میشود.
وظیفه شمع خودرو چیست؟
شمع خودرو قطعهی کوچکی است که درون سیلندر خودرو قرار میگیرد.
ولتاژ از یک سو به شمع وارد شده و از سوی دیگر شمع وظیفه دارد که این ولتاژ را به جرقه تبدیل کند تا مخلوط هوا و بنزینی که در سیلندر وجود دارد از طریق این جرقه منفجر شده و به این ترتیب انرژی مورد نیاز موتور تأمین شود.
علائم خرابی شمع خودرو
موتور خودرو از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است که همگی آنها باید در کنار هم به خوبی کار کنند.
خرابی یکی از قسمتها موتور باعث کارنکردن موتور و یا کاهش قدرت موتور میشود.
شمع خودرو یکی از قطعات مصرفی خودرو است که در قسمت محفظه سیلندر قرار دارد.
درادامه به علائم خرابی شمع خودرو میپردازیم:
- مشکل در استارت خوردن موتور
- مشکل در شتابگیری
- لرزش ماشین
- روشن شدن چراغ چک
- سیاه شدن شمع خودرو
چرا باید وایر شمعها را تعویض کرد؟
هر بار که کلید اتومبیل خود را میچرخانید، سیم احتراق باید الکتریسیته را از کوئل به شمعها منتقل کند.
مطلب فوق باعث شروع فرآیند احتراق می شود.
به دلیل استفاده مداوم از سیمهای برق در داخل اتومبیل، آنها در طول زمان فرسوده میشوند و میتوانند باعث ایجاد انواع مختلفی از مسائل شوند.
هر چندوقت یکبار باید وایر شمع را تعویض کرد؟
وایر شمع تا ۱۰۰ هزار کیلومتر میتواند عمر کند، پس از آن باید تعویض شود.
در برخی موارد، سیمها باید به خاطر چکمههای لاستیکی آسیبدیده در انتهای آنها جایگزین شوند.
ساختار وایر چیست؟
وایرها از یک طرف که به کویل یا دلکو متصل میشوند، دارای یک سری کوچک و ساده هستند که این درپوش کار جلوگیری از ورود رطوبت به داخل محل اتصال را نیز انجام میدهد، چرا که با ورود آب و رطوبت به محل اتصال وایر، چه از طرف سر شمعها و چه از طرف سر کویل یا دلکو، پیشرانه یا نامیزان کار خواهد کرد و یا موتور روشن نخواهد شد که البته این مشکل در خودروهای کاربراتوری شایعتر از نمونههای انژکتوری است.
این قسمت دارای یک سری فلزی است که فقط در روی خروجیهای کویل و یا دلکو مینشیند و اتصال برقرار میشود. اما سر دیگر آن که به شمعها متصل میشود، کمی پیچیدهتر است.
این قسمت درپوش و نشیمنگاه بزرگتری دارد و عمل آببندی و دفع حرارت در این منطقه مهمتر از سر دیگر است. جنس بیرونی این بخش معمولا از ترکیبات پلاستیکی خشک یا از لاستیکهای ارتجاعی برای آببندی بهتر ساخته میشود.
در داخل آن در انتهاییترین بخش وایر، یک مفتول فلزی دیده میشود که وظیفه آن، اتصال بهتر با سر شمعها و قفلشدن در آن است.
در انتهای این درپوش، مفتول فلزی دارای کمی برجستگی میشود تا در اثر کارکرد و به مرور زمان و تحت کشش قرار گرفتن، از بخش درپوش جدا نشود و در داخل آن نیز مغزی رسانای جریان قرار میگیرد که به مفتول اتصال دارد. وایرها همان طور که گفته شد، انواع مختلفی دارند اما در بسیاری از بخشها با هم مشترکند.
مرکزیترین بخش در وایرها، همان رشتههای الیاف مصنوعی و یا سیم است.
این رشتهها ماموریت انتقال برق و جریان را بر عهده دارند.