ورود کرونا و تاثیر آن بر خودروسازی ایران

توسط

ورود کرونا و تاثیر آن بر خودروسازی ایران

توقف تولید در واحد های صنعتی

ورود ویروس کرونا به کشور و تایید رسمی ابتلا و مرگ چند نفر از شهروندان، بسیاری از همایش‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شده‌اند.
با این وجود فعلا خبری از توقف تولید در واحدهای صنعتی به ویژه خودروسازی و قطعه‌سازی نیست.

تعطیلی واحد های صنعتی در چین

کرونا برای نخستین بار در ۲۰۱۹ میلادی در کشور چین شیوع کرد. علاوه درگیر کردن ده هزار نفر و کشتن دو هزار و سیصد نفر باعث تعطیلی بیشتر واحدهای صنعتی در این کشور شد.از خطوط تولید غول‌های فناوری و دیجیتال گرفته تا خودروسازان و قطعه‌سازان، همه کم و بیش گرفتار ویروس کرونا شدند و فعالیت‌شان به‌صورت مقطعی به حالت تعلیق درآمد. مرکز شیوع این ویروس، ووهان چین بود، شهری که بسیاری از خودروسازان و قطعه‌سازان جهان و البته خود چین در آن پایگاه تولیدی دارند. از همین رو اکثر خودروسازان و قطعه‌سازان، واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

تعطیلی واحد های صنعتی در ایران

کرونا اما پس از مدت‌ها تایید و تکذیب، بالاخره به ایران نیز رسید و بنابر آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت (تا لحظه تنظیم این خبر)، ۴۳ نفر مبتلا و هشت قربانی را از خود به جا گذاشته است. متخصصان معتقدند این ویروس به اندازه آنفلوآنزا کشنده نبوده و کم خطرتر به حساب می‌آید، اما مشکل اصلی‌اش سرعت بالای انتقال و شیوع آن است. به همین دلیل، بسیاری از همایش‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها، مدارس و جلسات اداری در کشور لغو و تعطیل و حتی قرار است رویدادهای ورزشی نیز بدون تماشاگر برگزار شوند. این تمهیدات برای آن است که از شیوع کرونا کاسته و به تدریج مهار شود. این در حالی است که فعلا خبری از توقف تولید در واحدهای صنعتی از جمله خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان (مانند آنچه در چین رخ داد) نیست.

اقدام مسئولان برای جلوگیری از کرونا

بنابر اطلاعیه‌های رسمی، دانشگاه‌های برخی مناطق کشور از جمله تهران، البرز، قزوین و اصفهان تعطیل شده‌اند که نشان از اقدام مسوولان برای جلوگیری از شیوع کرونا در این استان‌ها دارد. در این بین، تهران به‌عنوان قطب خودروسازی کشور شناخته می‌شود و پایگاه تولید اصلی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در «جاده مخصوص» قرار دارد.

در خودروسازی و قطعه‌سازی کشور چه رخ می‌دهد؟

ضمن آنکه برخی شرکت‌های بخش خصوصی نیز در پایتخت دارای خط تولید هستند. همچنین واحدهای تولیدی بسیاری از قطعه‌سازان بزرگ کشور نیز در تهران و البرز قرار گرفته، ضمن آنکه قزوین و اصفهان جزو تامین‌کنندگان اصلی قطعات خودرو به شمار می‌روند. حال این پرسش ایجاد شده که آیا شبیه آنچه در چین اتفاق افتاد، در خودروسازی و قطعه‌سازی کشور نیز رخ می‌دهد؟ آیا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، فعالیت در خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان در مناطق تهران، البرز، قزوین، اصفهان و دیگر شهرهای دارای پایگاه تولیدی، موقتا لغو خواهد شد؟ تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبری مبنی بر تعطیلی واحدهای صنعتی به ویژه خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان منتشر نشده و باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی و با توجه به گسترش یا کنترل جولان کرونا، چه تصمیمی در این مورد اخذ می‌شود.

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.