چه عواملی باعث راکد شدن بازار خودرو شده است!

خودرو و اظهارات کارشناس خودرو
توسط

چه عواملی باعث راکد شدن بازار خودرو شده است!

غیر از آنکه قانون های موجود در بازار خودروی ایران با بقیه دنیا فرق می کند، این روز‌ها در بازار خودروی ایران اتفاقاتی افتاده است که به طرز غریبی، دردآور است.

خودرو‌های تولید داخلی که همیشه کیفیتشان جای بحث داشت حالا آنقدر گران شده‌اند که دیگر خیلی‌ها از داشتن آنها نیز ناامیدندو

بعضی دیگر هم شانس‌شان را در صف قرعه کشی نام نویسی خرید همین محصولات بی‌کیفیت داخلی تست کردند.

خیلی‌ها هم منتظرند تا از شرکت خودروسازی با آن‌ها برای تحویل دادن سفارش به آنها زنگ بزنند.

با برگزاری جشنی باشکوه برای بازنشستگی خودروی پراید این مژده را به مردم می‌دهد که چه نشسته‌اید و خبر ندارید، بعد از دو سال تولید خودرو از رشد منفی خارج شده است.

فرموده ی کارشناس خودرو

یک کارشناس حوزه خودرو در توجیه این وقایع متضاد اظهار داشته:

وضع حال نتیجه همزمان شدن دو چیز است؛

اول سیاست‌های اقتصادی انبساطی که دولت در پیش گرفته است

دوم تبعات انباشته شده از کژکاردکرد‌ها و نابهنجاری‌هایی که سال‌هاست در صنعت خودروسازی پیش آمده است.

وی ادامه می‌دهد:

فقط خودرو نیست که سرسام آور گران شده بلکه با این رویه دیگر داشتن خودرو برای بسیاری از مردم و به خصوص آن‌هایی که سبک زندگی متعارف و معمولی دارندممکن نیست.

از یاد نبریم که این اتفاق برای سرانه مصرف گوشت قرمز و سایر اقلام حیاتی و ضروری هم افتاده است و مشکل فقط نداشتن خودرو نیست.

البته می‌پذیرم در جامعه‌ای که سیستم بانکی آن به کاسبی در حوزه بنگاه داری عادت کرده است داشتن چنین استنتاج‌هایی مثل نقش موثر مافیای خودرو و مسکن در نابسامان شدن بازار پذیرفتنی است.

اگر بررسی کنیم مشخص می‌شود که بخشی از املاک متعلق به سیستم بانکی از محل ناتوانی مردم در تادیه دیون مالی بدست آمده.

وی ادامه داد شاید اگر رویه قضایی مربوط به مصادره اموال مشتریان بدحساب و انتقال مالکیت آنها به بانک‌ها اصلاح شود این وضعیت نیز تغییر کند.

عوامل نابسامانی بازار خودرو

این کارشناس خودرو درباره اتفاقات اخیر بازار خودرو می‌گوید:

در وهله اول سیاست‌های اقتصادی انبساطی دولت باعث شده تا مدام نقدینگی بی پشتوانه تولید شود.

زمانی که دولت نمی‌تواند طلب چند میلیاردی ارزی خود را از کشور‌های خارجی به داخل منتقل کند به بازرگانان فشار می‌آورد تا درآمد چند صد هزار دلاری خود را سریعا به داخل کشور وارد کنند.

و دولت مدعی است که داشته ارزی خود را در اختیار بانک مرکزی گذاشته است.

بانک مرکزی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

بان مرکزی درنهایت اذعان دارد که کمتر از ۱۰ درصد برنامه‌ریزی‌های مربوط به درآمد نفتی محقق شده است.

خب نتیجه این وضعیت، چیزی غیر از وضعیت مغشوش اکنون نمی شود که قیمت‌ها روز به روز افزایش یابد.

و اغلب مردم توان خرید بسیاری از کالا‌ها از جمله خودرو‌های تولید داخل را نداشته باشند.

نابه‌هنجاری‌های اقتصادی

کارشناس خودرو، در آشفته بازار اکنون خودرو سهم موثری هم برای نابه‌هنجاری‌های اقتصادی دارد.

این صحیح است که صنعت خودروسازی ایران یک شخصیت حقوقی است.

در پس این شخصیت حقوقی اشخاص حقیقی حضور دارند.

این اشخاص افرادی هستند که یا مدیر بوده اند و یا همین حالا در بخشی از این صنعت مسئولیت دارند.

این‌ها حکم پدرخوانده بازار خودرو را دارند.

این پدر خوانده ها قرار نیست با خرید عمده محصولات بازار خودرو نبض بازار را در اختیار بگیرند.

واقعیت این است که پدرخوانده‌های بازار خودرو شرایط را طوری کرده اند که این صنعت در عین اشتهار به ضرر آور بودن و در عین مواجهه با نارضایتی عمومی مشتریان برخوردار است.

برای خدمت دهی خودرو در محل کلیک کنید!

خودرو

فرض کنید این ادعا درست باشد که صنایع خودروسازی ایران فاصله چندانی با ورشکستگی کامل ندارند چه می شود؟

خب همه می‌دانیم که عامه مردم تا چه اندازه از کیفیت نازل محصولات این کارخانه‌ها ناراضی هستند؛

دیگر چه دلیلی دارد که دولت به انحای مختلف به این بخش از اقتصاد کشور آوانس بدهد؟

کارشناس خودرو در دنباله صحبت‌های خود می‌گوید:

به ادعای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همین حالا سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار بابت یارانه سوخت مصرفی خودرو‌ها خرج روی دست دولت می‌ماند.

این اتفاقی است که به صورت غیر مستقیم صنعت خوردوسازی و قطعه-سازی داخل از آن منتفع می‌شود.

اعتقاد پایانی کارشناس خودرو

کارشناس مربوط باور دارد به رغم  افزایش قیمت خودرو باز هم عملکرد مرجعی مانند شورای رقابت در صنعت خودرو تابع همان رفتار‌های نابه هنجار و کژکارکرد‌های اقتصادی است.

وی می‌گوید:

دستکم تا زمانی که بخش نظارتی وزارت صمت و سازمان بازرسی کل کشور اظهارنظر مستقلی درباره وقایع رخ داده در بازار خودرو نکنند زیان‌ده بودن بازار خودرو را نه می‌توان رد کرد و نه تایید و به همین میزان نمی‌توان گفت که آیا حمایت‌های بی دریغانه دولت از این صنعت پرحاشیه فقط به خاطر حفظ اشتغال موجود است؟

آنچه که با آن مواجه هستیم نارضایتی عمیق و روبه گسترش عمومی از عملکرد صنعت خودروسازی است.

و  سخت‌گیری‌های تعجب برانگیزی که به انحصاری شدن این بازار منجر شده است.

برای خرید فیلتر سوخت کلیک کنید!

 

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.